Погода в Одессе
Сейчас от ° до °
Вечером от ° до °
Море +°. Влажн. %
Курсы валют
$27.17 • €30.64
$27.75 • €31.45
$27.70 • €31.40
  • Обзор одесских соц.сетей:

Ретроспектива Кшиштофа Кесльовського

Пятница, 6 августа 2021, 12:03

Пресс-релиз

На 12-му Одеському міжнародному кінофестивалі покажуть ретроспективу Кшиштофа Кесльовського

В межах 12-го Одеського міжнародного кінофестивалю, який відбудеться з 14 до 21 серпня, буде показана ретроспектива фільмів знаменитого польского режисера Кшиштофа Кесльовського. Цього року дворазовому номінанту на премію «Оскар» та лауреату 70 нагород виповнилося б 80 років, з нагоди чого в межах ОМКФ відбудуться покази його п’яти фільмів.

До програми ретроспективи увійшли фільми:

  • «Аматор», 1979 рік
  • «Подвійне життя Вероніки», 1991 рік
  • «Три кольори: синій», 1993 рік
  • «Три кольори: білий», 1994 рік
  • «Три кольори: червоний», 1994 рік

Кшиштоф Кесльовський народився 27 червня 1941 року у Варшаві, але надовго його сім’я там не затрималась і майбутній режисер провів дитинство у мандрах спочатку окупованою, а згодом післявоєнною Польщею. І в цей час він захопився уявними світами книг. Кшиштоф Кесльовський збирався пов’язати своє життя з театром, вважаючи його найскладнішим з мистецтв. У той час, аби стати театральним режисером, потрібно було мати вищу освіту, тож Кесльовський обрав кіношколу у Лодзі. Але поступив туди лише з третьої спроби.

У своїх ранніх документальних фільмах режисер досліджував моральний стан нації та свого покоління, життя у комуністичній країні в цілому. На початку 1970-х років Кшиштоф Кесльовський почав працювати асистентом на Варшавській студії документального кіно, втім лише формально, оскільки від початку був там режисером.

Документальний період Кшиштофа Кесльовського закінчився на початку 1980-х років. Свій перший художній фільм режисер зняв у 1973 році. Це була короткометражна телевізійна стрічка «Підземний перехід», який було знято за 9 днів і перезнято в останню ніч. Як писав сам Кесльовський, шлях до художнього кіно він обрав стандартний: від короткого телеметра до повного, від телевізора — до прокату. Фільми Кесльовського, зняті на початку 80-х, балансують на межі соцреалізму і документалістики, між виробничою драмою і соціальною критикою. Таким був його дебютний повний метр у 1976 році «Шрам».

Фільм «Аматор» Кшиштоф Кесльовський зняв у 1979 році. Це історія про Філіпа, який проти своєї волі стає режисером-документалістом. Він купив кінокамеру після народження доньки, аби зафільмувати кожен її день, але раптово стає затребуваним документалістом на рідному заводі. У своєму становленні як режисер Філіп починає розуміти, наскільки камера є потужним і небезпечним інструментом і що правда потрібна не всім. Цей складний та багато в чому автобіографічний фільм показує той стан, в якому перебувала Польща у кінці 1970-х. «Аматор» став перепусткою Кесльовського до світу великого кінематографу. Фільм отримав нагороди міжнародних кінофестивалів у Берліні, Чикаго, Москві.

Останні чотири фільми режисера були зняті в копродукції з французькими компаніями. В них Кшиштоф Кесльовський освоює простір великих ідей від мінливої реальності, до понять свободи, рівності і таємниць життя та смерті.

Фільм «Подвійне життя Вероніки» 1991 року — одна из вершин Кшиштофа Кесльовського як художника. Поділена на дві частини, стрічка розповідає про двох жінок на ім’я Вероніка й Веронік, який зіграла Ірен Жакоб і стала найкращою акторкою Каннського кінофестивалю. І хоча у Польщі стрічку прийняли холодно, в світі, а особливо у Франції, фільм зустріли із захватом. Про це свідчить приз ФІПРЕССІ та приз екуменістичного жюрі Каннського кінофестивалю. Крім того, паралелі зі стрічкою можна побачити і в видатних фільмах інших режисерів, на кшталт «Амелі» та «Малголленд Драйву».

Трилогія Кшиштова Кесльовського «Три кольори: синій, білий, червоний» стала прощальним ессе режисера, в якому він розмірковує над базовими концептами європейської ідентичності: рівності, братства, їхні межі, як між собою корелюють свобода та справедливість.

Прем’єра кожного з фільмів трилогії відбулась із тріумфом. «Три кольори: синій» отримав «Золотого лева» Венеціанського кінофестивалю та премію Гойя, за другу частину Кесльовського визнали найкращим режисером Берлінале, а завершальний фільм трилогії отримав премію «Сезар», номінацію на «Оскар» та на «Золоту пальмову гілку». ПІсля прем’єри стрічки «Три кольори: червоний» на Каннському кінофестивалі у 1994 році Кшиштоф Кесльовський заявив про свій ухід з кіно. Його останньою роботою став сценарій трилогії з трьох фільмів: «Рай», «Пекло» і «Чистилище». За життя режисера проєкт не було завершено. Після смерті Кшиштофа Кесльовського його співавтор Кшиштоф Песевич завершив сценарій, який згодом екранізував Том Тиквер.